Rangsdorf och Zossen, bad, böcker och bunkrar

Denna cykeltur går från Blankenfelde, vid S-Bahns södra ändhållplats, till Wünsdorf , omkring 3 mil söder om Berlin.  Glöm inte att packa badkläder om du vill bada på vägen, och kanske lite varmare överdragskläder om du vill gå ner i bunkrarna i Wünsdorf, eftersom det bara är omkring 10 grader varmt året om i de underjordiska bunkrarna.

Vägbeskrivning på Google Maps

Cykelkarta på OpenCycleMap.org

När muren öppnades 1989 upphörde Berlin att vara en isolerad ö i DDR och inom ett år var Tyskland enat.  I Berlin var effekterna naturligtvis mycket stora, eftersom stora delar av innerstaden låg direkt vid muren, och stadens atmosfär över en natt förändrades.  Men även områdena som idag ligger i delstaten Brandenburg utanför Berlin förändrades kraftigt på många sätt.  Många gamla industrier gick omkull, de flesta militära anläggningarna lades ned och många arbetslösa flyttade till jobben i väst.  Som en del i att vända trenden investerades mycket pengar i att knyta ihop Berlins omgivningar bättre med Berlin, samt att skapa nya arbetstillfällen.

För Östberlinborna var resefriheten något som snabbt utnyttjades – först Västberlin och sedan ut i världen som tidigare varit förbjuden.  Västberlinborna gav sig däremot ut i det närmaste grannskapet med nyfikenhet.  De flesta som var uppväxta med 28 år av Berlinmuren hade sällan eller aldrig tillbringat någon längre tid i Berlins närområde, kanske med undantag för att åka och hälsa på släktingar i DDR.  Allt som låg längre än två mil från Berlins centrum var bara namn på en karta för de flesta.

Snabbt uppstod en ny turistindustri kring fenomenet Västberlinbor som vill lära känna sina närmaste omgivningar, ett välkommet tillskott då de tidigare DDR-invånarna själva var väldigt less på att bara få semestra inrikes.  Denna nya turismrörelse har gett upphov till cykelleder, inlines-leder, museijärnvägar, spaanläggningar och mycket annat som kan tänkas locka klaustrofobiska storstadsbor som vill bort från stan ett tag.

Från Blankenfelde till Rangsdorfer See

Först ett ord om hur du tar dig söderut från Berlin: om du vill kan du naturligtvis cykla söderut via Kreuzberg och Tempelhof genom staden längs B 96 söderut till stadsgränsen, större delen av vägen finns cykelbana.  Men för de flesta som kommer inifrån stan är det nog bekvämast att köpa en pendeltågsbiljett med cykeltilläggsbiljett till stationen Blankenfelde (i Landkreis Teltow-Fläming) som är ändhållplats för S-Bahn söderut.

Från stationen tar man höger när man kommer ner vid den södra utgången och fortsätter åt sydväst på Karl-Marx-Straße, över Brandenburger Platz och vidare längs Erich-Klausener-Straße.  I rondellen tar man sedan vänster och forsätter ett litet stycke längs med Bahnhofstraße.

(Den kommande sträckan går på en skogsväg med bitvis sandigt underlag, så om du inte vill cykla på dåliga underlag kan du även välja att cykla genom Dahlewitz på andra sidan järnvägen och följa B 96 söderut för att sedan svänga in mot Rangsdorfs centrum.)

Om man inte tagit den längre omvägen utan vill cykla skogsvägen till Rangsdorf följer man här cykelleden in till höger på Waldstraße, första till höger efter rondellen.  Här följer man cykelleden genom ett naturreservat i ungefär 5 kilometer och passerar så småningom under motorvägen och kommer till en sjö på högra sidan.  Fortsätt utmed vattnet tills du kommer till en badplats, Seebad Rangsdorf.  Detta är ett gammalt badhotell som byggts om under senare år och har en Biergarten på somrarna.  Här kan man ta ett dopp i sjön och en fikapaus innan man fortsätter vidare.

Om man rundar idrottsplatsen söder om badhotellet och sedan forsätter ner efter vattnet kommer man till villaområdet Klein Venedig, som kallas så för att det går små kanaler genom området mellan villatomterna.  Följ Seepromenade och sväng sedan vänster in på Bansiner Allee, vidare in på Usedomer Straße och Wolliner Straße och sedan höger in på Walther-Rathenau-Straße.

Vid gatans slut ligger ruinerna av flera stora hangarer.  Här låg Rangsdorfs flygfält och flygplansfabrik under 1930-talet och andra världskriget, och många av byggnaderna står fortfarande kvar som ruiner idag.  Rangsdorf användes bland annat för Berlins civila flygtrafik under kriget, då man tillfälligt stängde den stora Tempelhofflygplatsen vid krigets utbrott.

Senare under kriget blev Rangsdorf flygbas.   Den är bland annat känd för att officeren Klaus Schenk von Stauffenberg, som var den som utförde bombattentatet mot Hitler 20 juli 1944, flög härifrån med sin adjutant klockan 7 på attentatsdagens morgon.  Han flög med bomben i sin attachéportfölj direkt från Rangsdorfs flygfält till mötet vid Hitlers högkvarter Wolfsschanze vid östfronten, detonerade bomben och återvände på eftermiddagen efter attentatet, via Rangsdorf, för att starta ett kuppförsök i Berlin, i tron att Hitler var död.  Filmen Valkyria (2008) av Bryan Singer, med Tom Cruise i huvudrollen, handlar om dessa händelser.  Men Hitler var bara lätt skadad och von Stauffenberg arresterades och avrättades tillsammans med många andra konspiratörer.  Till von Stauffenbergs minne finns ett litet minnesmärke nere vid sjön väster om flygbasen.

Flygfältet används idag endast för modellflyg. Vi cyklar runt flygbasen på västra sidan och sedan över flygfältet, över järnvägen och vidare österut mot Groß Machnow.

Från Rangsdorf till Zossen

Vid Groß Machnow svänger man höger in längs B 96 och följer landsvägen ut från Berlin några kilometer.  Följ sedan cykelleden åt höger in mot byn Dabendorf, framåt längs bygatan och sedan vänster in på Jägerstraße.  Efter att ha fortsatt söderut längs cykelleden över åkrarna kommer man fram till byn Nächst Neuendorf och svänger vänster in på bygatan.

Den närmaste vägen till Zossen är att följa vägen ett par kilometer rakt fram till Zossens station. Sväng höger över en bro efter järnvägskorsningen cykla förbi järnvägsstationen in mot Zossens centrum.

(Om man känner för att ta en omväg på de trädkantade skogsvägarna omkring Nottekanalen kan man svänga av in på cykelleden åt höger.  Följ i så fall skyltarna för cykelled nummer 4 som gör en liten avstickare västerut och tillbaka genom en skuggig allé intill kanalen.)

Åk in mot stadens torg, Marktplatz.  Zossen är en småstad, med många bevarade 1800-talshus i centrum, små butiker och restauranger och caféer i kvarteren omkring torget där man kan sitta och betrakta småstadslivet.

Från Zossen kan man sedan cykla ut söderut och ta höger vid trevägskorsningen med ett monument, söderut mot Wünsdorf längs B 96.

Bok- och bunkerstaden Wünsdorf

Några kilometer söder om Zossen ligger Wünsdorf.  På höger sida av cykelvägen ser man övergivna kasernbyggnader.  Följ skyltarna in åt vänster mot Bücherstadt Wünsdorf, fram till ett litet torg där det ligger flera antikvariat, museer, caféer och gallerier.  De många antikvariaten är en del av ett internationellt koncept som som kallas ”bokstäder”, där man samlar flera antikvariat på ett ställe för att dra till sig bibliofiler och litterärt intresserade och på så vis hålla traktens kulturliv levande.  Rörelsen började i Hay-on-Wye i Wales och har idag fått många efterföljare i hela världen.  Du som är intresserad av tyskspråkig litteratur kan lätt göra många fynd här, men även icke tyskspråkiga kan göra fynd här, kanske en cykelkarta över Berlinregionen?

Wünsdorf är beryktat som platsen för Nazitysklands centrala militära stabshögkvarter.  I en stad som utgjordes av stora underjordiska bunkrar, med ingångarna över jord kamouflerade som bostadshus, fanns under hela andra världskriget de centrala arméstaberna, och all infrastruktur och kommunikationsutrustning som var nödvändig för att hålla ordning på det gigantiska nazistiska krigsmaskineriet.  (Hitler var aldrig själv i  Wünsdorf – han lät generalerna komma till honom och lät upprätta mobila sambandsstaber vid hans personliga högkvarter istället. )

Flera av de höga officerarna i Wünsdorf, bland andra von Stauffenberg som ett tag var stationerad här, var inblandade i det tidigare nämnda 20 juli-attentatet, vilket man kan få veta mer om på en informationstavla vid torget.

Det lilla minnesmärket i form av ett rostigt kassaskåp är ett minne över de känsliga dokument som gömdes undan av konspiratörerna här, bland annat dokument om kupplanerna, utkast till tal som skulle hållas efter kuppen, anteckningar om Hitlers psykiska tillstånd, diplomatiska kontakter med de allierade och annat.  Delar av handlingarna föll i nazistregimens händer efter kuppförsöket och användes som bevismaterial i de summariska rättegångarna mot kuppmakarna.

Stora delar av orten Wünsdorf var fortfarande flera år efter Berlinmurens fall känd som ”den förbjudna staden” eftersom detta var Sovjets militära stabshögkvarter och viktigaste garnisonsstad i DDR.  Området var inhägnat med en betongmur.

De tiotusentals sovjetiska soldaterna och officerarnas familjer hade en helt egen stad innanför murarna, med egna ryska restauranger, butiker, skolor och daghem.   De sista ockupationssoldaterna lämnade staden 1994 enligt fyra-plus-två-överenskommelsen om avslutandet av Tysklands ockupation.

Övergiven kasernbyggnad i Wünsdorf.

Övergiven kasernbyggnad i Wünsdorf.

Kvar fanns flera stora bunkerkomplex och övergivna kasernbyggnader.  Efter 1994 omvandlades kasernerna till bostäder eller revs, och bunkrarna blev efter många års förhandlingar och avlägsnande av all militär utrustning så småningom museum.

Idag anordnas dagligen guidade turer av resterna av bunkerkomplexet, 18 meter under jorden, och på fredagkvällarna klockan 22 anordnas särskilda  förlängda utforskningsturer för den som är intresserad av urban exploration.  Resterna av bunkerskyddshusen ovan jord med sina tjocka betongtak är idag ruiner som ser ut som väldiga flyttblock i skogen.

Från Wünsdorfs station, en bit längre söderut längs B 96, avgick under tiden som sovjetisk armébas dagligen specialtåg non-stop till Moskva.  Från Wünsdorf kan man ta ett regionaltåg tillbaka mot Berlin, eller cykla tillbaka längs B 96 om man föredrar att ta en kvällstur hemåt.   Också på regionaltågen gäller att du måste lösa cykelbiljett, men löser du biljett in till Berlin så gäller biljetterna även i Berlins kollektivtrafik.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: