Från Strausberg till Buckow och Märkische Schweiz

Den som flugit in mot Berlin eller rest utanför Berlin vet att Brandenburg till allra största delen är ett platt jordbrukslandskap, som mest består av åkrar och trädalléer, med skogsodlingar här och var.  Berlin är också väldigt platt och saknar nästan helt branta backar.  Visserligen bra om man inte gillar uppförsbackar som cyklist, men Brandenburg är också Tysklands blåshål med gott om vindkraftverk ute på åkrarna.

Öster om Berlin, ungefär halvvägs till Polen, ligger ett stort och relativt glesbefolkat naturområde som kallas Märkische Schweiz, Brandenburgs Schweiz.  Det kallas så för att det är något i Brandenburg så pass ovanligt som ett bergigt, skogsbeklätt sjölandskap.  Det finns hundratals ställen i världen som populärt kallas ett ”Schweiz” bara för att de är lite bergigare än omgivningen, och Märkische Schweiz är ett av de mest kända i Tyskland.  Andra kända ”Schweiz” är till exempel Holsteinsche Schweiz, i närheten av Kiel, och Sächsische Schweiz, söder om Dresden på gränsen mot Tjeckien.

Landsvägen mellan Reichenow och Ihlow.

Denna tur går från Strausberg till Buckow och tillbaka via Münchebergs järnvägsstation.  Hela sträckan är knappt tre mil.  Turen utgår från Strausberg Stadt på S-Bahnlinje 5, en bit öster om Altlandsberg, och går alltså att kombinera med delar av cykelturen från östra Berlin till Altlandsberg om man vill göra en längre utfärd och börja cykla redan i Berlin.  Tänk på att kontrollera tågtidtabellerna för hemresan till Berlin eller ordna med övernattning i Buckow. Tågtrafiken långt ut på landsbygden är gles och sista tåget hem kanske går tidigare än man är van vid från storstaden.

Vägbeskrivning på Google Maps

Karta på OpenCycleMap.org

Österut från Strausberg

Strausberg är den östligaste delen av Berlins storstadsområde,och ändhållplats för pendeltåget.  Cykelturen börjar vid stationen Strausberg Stadt på pendeltågslinje S 5.  Ta pendeltåget till Strausberg Stadt, du behöver en ABC-zonbiljett och en cykeltilläggsbiljett för varje cyklist om du åker från Berlins innerstad.  (Du som kommer med cykel från Hönow och Altlandsberg kan följa cykelleden österut och sedan svänga av mot Strausbergs innerstad, eller rentav ta färjan över Straussee västerifrån.)

Från Strausberg Stadt kan man följa skyltarna mot innerstaden västerut, in längs de små kullerstensgatorna.  Strausbergs centrum är en gammal medeltidsstad, med små vindlande gränder och pittoreska hus, belägen precis intill en sjö.  Utmed Grosse Strasse i centrum ligger flera små caféer, bagerier och butiker.  Ett bra ställe att handla matsäck på, ifall man planerar att göra en picknick på vägen, men det finns små bagerier, pubar och caféer i byarna på vägen också, ifall man föredrar att resa med lätt packning.

Fortsätt norrut från den gamla staden, norrut genom stadsporten och sväng in till vänster efter porten på Badstraße.  Följ gatan efter vattnet och fortsätt framåt på cykelleden, förbi kolonistugor och en liten sjö.  Cykelleden forsätter sedan åt höger upp till en rondell.  Passerar man rondellen rakt fram, in på vägen Am Flugplatz, kan man sedan via Flugplatzstraße åt vänster passera mellan de gamla östtyska armékasernerna (åt vänster) och flygfältet (åt höger) här.  Detta var Östtysklands försvarshögkvarter från 1950-talet fram till 1990.  Flygfältet är numera civilt, men kasernområdet används fortfarande av Bundeswehr, Förbundsrepubliken Tysklands försvarsmakt, och militären är fortfarande den viktigaste arbetsgivaren i Strausberg.

Fortsätt österut längs cykelleden och följ cykelskyltarna mot Klosterdorf, in på en bred cykelväg.  Tack vare EU-stödpengar och satsningar på cykelturism håller cykelvägen här förstklassig standard, så det är bara att susa fram över åkrarna.

Genom Barnims byar

Drake som skylt vid Klosterdorfs ekologiska bageri.

Drake som skylt vid Klosterdorfs biodynamiska bageri.

Första anhalten, Klosterdorf, är en liten by strax utanför Strausberg.  Namnet kommer av att byn ägdes av ett kloster.  Här finns ett litet ekologiskt vedugnsbageri (följ skylten in till höger ett par hundra meter in på bygatan).  Ett mycket trevligt ställe att fika på eller äta något lätt på, men det är inte öppet alla dagar så ibland tittar man förbi förgäves.

Från Klosterdorf går färden vidare via den lilla byn Kähnsdorf in i en skog och vidare mot Prädikow.  Följ den asfalterade vägen och sväng höger inne i skogen där leden svänger i en fyrvägskorsning med en stor träskulptur.   Efter en lång backe ner ut ur skogen svänger man vänster vid en kyrkogård och kommer in i Prädikow, där ett högt kyrktorn syns på långt håll.

Prädikows kyrka

Prädikows stenkyrka är ovanligt ståtlig, eftersom byn var en viktig handelsplats på medeltiden och alltså en av de rikaste byarna i trakten.   Kyrkan förstördes dock av striderna under andra världskriget och reparerades nödtorftigt under 1950-talet.  Sväng höger efter kyrkan och fortsätt på cykelleden mot Reichenow, över den stora landsvägen – men innan du korsar vägen, ta gärna en paus och titta på utsikten över byn, samt på det stora storkbo som sitter uppmonterat på en stolpe.

Storkbo i Prädikow

Sådana ”bymaskot”-storkbon är vanliga i Central- och Östeuropa, i synnerhet i Polen med grannländer. Storkar är berömda för att bygga väldigt länge på samma bo, som alltså kan bli väldigt stort och gammalt, och storkarna i en by sägs bringa tur.  Om du nyligen passerat Altlandsberg med cykeln har du kanske fått tillfälle att se stadens officiella storkbo på taket till ett torn vid en av stadsportarna.  Enligt Wikipedia var det sagoförfattaren H.C. Andersen som gjorde legenden om att storkar skulle ha med sig småbarn populär, men hur som helst är den legenden idag också väldigt känd.  I Thüringen säger man att det är storken som kommer med ägg till påsk, istället för påskharen som det sägs i större delen av Tyskland.

I nästa by, Reichenow, finns ett stort nygotiskt slott en bit åt vänster efter första korsningen i byn, som tyvärr för tillfället ej är öppet för allmänheten, men kan ses utifrån.  Hela nordöstra Tyskland, öster om floden Elbe, och norra Polen är fulla av byar och slott som sett ut på det här viset, en rest av det preussiska samhällssystemet under 1800-talet.  Makten på landsbygden och inom statsapparaten låg hos junkrarna, adelsmännen på sina lantgods, ända fram till första världskriget.  Den tyske rikskanslern Otto von Bismarck var den mest kände av junkrarna.

Den som efter hemkomsten vill se en bitvis skrämmande film om det auktoritärt organiserade livet i dessa tyska byar kring adelsgods, ska i så fall se Michael Hanekes Det vita bandet (Das weiße Band, 2008) som belönades med guldpalmen i Cannes.  Filmen utspelas 1913-1914 under de sista åren av kejsardömet, strax före första världskriget.

I Reichenow är det dags att ta avsked av cykelleden.   När man cyklat cykelleden österut genom byn och leden svänger vänster mot Möglin och Wriezen och vidare mot Polen, härifrån är det bara två mils rak cykelväg till floden Oder och polska gränsen, är det här istället dags att svänga höger på vägen mot Ihlow.

I byn Ihlow finns flera olika alternativ för den vidare färden.  Vi har redan varit inne i naturreservatet Märkische Schweiz ett tag, men nu kommer vi allt närmare det egentliga Märkische Schweiz, den kulliga och skogsbeklädda delen av landet.

• Om du har en mountain bike eller är beredd på att få leda cykeln en bit på skogsstigar kan du cykla söderut från byn Ihlow, in på en stenlagd väg, och sedan, där vägen svänger åt vänster, istället in till höger på en mindre skogsväg genom en allé, parallellt med en kraftledning åt sydväst.  Skogsvägen leder raka vägen mot Buckow genom skogsreservatet.  Sväng höger ut på landsvägen när du kommer till en större asfalterad väg.
  • Om du hellre tar en väg med asfaltunderlag kan du även svänga vänster i Ihlow och fotsätta österut till Reichenberg.  Därifrån kan du svänga in på landsvägen söderut mot Buckow.

Följ avtagsvägen mot Buckow åt vänster, när vägskylten kommer.  Efter några backar kommer du ned till Schermützelsee och staden Buckow.

Buckow

Buckow är en idyllisk småstad, belägen mellan höga höjder och med flera sjöar. Staden är sedan länge populär bland badturister och sommarhusägare från Berlintrakten.  Hit flyttade flera konstnärer under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.  När man kommer in i staden passerar man ett badhotell vid stranden och på höjderna omkring sjön ligger många stora sekelskiftesvillor.

Ortens mest berömde invånare var dramatikern Bertolt Brecht, som levde här på somrarna med sin fru, skådespelerskan Helene Weigel, under 1950-talet, och här författade han sina sista verk.  Paret Brecht och Weigels sommarhus ligger uppe på höjden väster om huvudgatan, med utsikt över Schermützelsee, och är ett museum ägnat åt deras insats för litteratur och teater.   Staden är en utpräglad sommarturistort och har under sommarsäsongen ett levande turist- och kulturliv, med små gallerier, restauranger och caféer, en teater, en biograf, en slottspark och en museijärnväg, inte illa för en stad med bara 1500 bofasta invånare.

Buckow är inte stort och det är lätt att utforska området på egen hand.  Till exempel kan man ta en tur omkring Schermützelsee och Buckow för att se staden från andra sidan sjön, ta ett bad vid badstranden, eller ge sig ut på vandrings- och cykellederna i naturreservatet.

När du så småningom känner för att bege dig hemåt – du kollade väl tågtiderna (finns även att ladda ner som PDF här) – så kan du räkna med att det är ungefär 6 km till stationen i Müncheberg från torget i Buckow.  Cykla söderut och sväng vänster mot järnvägsstationen i Buckow.  Därifrån kan du följa cykelleden längs med järnvägsspåret.  Fortsätt rakt fram i Waldsieversdorf mot Müncheberg längs med järnvägsspåret så kommer du så småningom fram till järnvägsstationen för regionaltåget, som ligger på andra sidan järnvägen. Biljett för sig själv och cykeln köper man i en automat på tåget.

Om du istället vill cykla tillbaka mot Berlin svänger du höger i Waldsieversdorf och följer cykelleden västerut mot Rehfelde och Strausberg.